Hur man kammar hund!

Så nu har jag ÄNTLIGEN tagit mej tid till att göra två filmer om hur jag kammar mina hundar eftersom det fanns önskemål om detta. (Alltid kul att kunna hjälpa andra vilket jag hoppas jag nu gör!)


Först tänkte jag visa vilka "redskap" jag använder mej att för att göra i ordning mina hundar,

Den röda kammen använder jag till hela hundens päls, lite bredtandad för att inte slita loss pälsen i onödan, det är ju bara den lösa pälsen som ska bort!

Den blå/grå kammen anänder jag till öron & nospartiet.
Andvänder den även ibland för att kamma igen hela hunden en sista gång med för att få bort att lös päls.
MEN DÅ ska som sagt pälsen redan vara utredd.

En bra kloklippare till klorna är viktigt.

Saxen anväder jag att klippa bort håret mellan trampdynorna runt tassarna.



Spraybalsamet i den gula flaskan använder jag för att lättare kamma igeom pälsen + att den inte blir så elektriks när man kammar den.

Grooming powder använder jag för att ta bort misfärgningar i pälsen som blir ex runt ögonen och vid nospartiet.
Pudret bleker pälsen samt gör att den torkar upp pälsen kring dessa områden.
Det går även med potatismjöl men det är dock inte lika effektivt.



Här är filmerna:





Hoppas jag kunde hjälpa någon med detta inlägg!
Har ni fler frågor är det bara att fråga!!


LYCKA TILL med era vovvs!


Kommentarer
Jenny

thanx.. jag ska prova att ha Felix på sidan istället.. visserligen e han inte så långhårig som din vovvsing men kan va bra ändå..

exakt sånt spraybalsam har jag faktiskt.. aldrig provat dock. men tack ändå för du ville ta dig tid =)

2009-10-25 @ 19:57:46
URL: http://liljan81.blogg.se/
Kikki

Kul inlägg! Jag har ett tips till ang missfärgningar runt bl.a ögon, Vi har flytande som man tar på bomull och sen stryker ut. Funka oxå riktigt bra och kanske lättare att använda om man itne har en hund som sitter så fint stilla som Myran!

2009-10-26 @ 12:56:27
URL: http://theotilda.blogg.se/
Anonym

Du är jätteduktig och tack inför vår valpis, som kommer den 1 november. Men du får nog hjälpa mig eftersom jag inte får och kan stå upp just nu efter benbrottet. Mammi

2009-10-26 @ 17:16:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0