Förlossningsberättelse!

Nu har jag blivit mamma till världens finaste flicka Matilda.
Sist jag skrev mitt inlägg här på bloggen det va då mina värkar började,
alltså klockan 12 på natten den 14 Juli 2011.
Skrattade lite åt et inlägget innan för jag skrivit HUR ONT och dels så visste jag ju inte då ens att det var mina förlossningsvärkar som hade satt igång.
Då gjorde det ju liksom inte så ont men det känndes ändå annorlunda än vad jag tidigare kännt. Det gjorde liksom ont vid täta tillfällen ca 8 minuter mellan varje värk hade jag då.

Ja så började det... 8 minuter mellan varje värk och jag gick på toa ett i ett.
Klockan tickade på och jag kunde inte  somna väkte Chrille för det gjorde ont, gick upp och stoppade i mej 2 Panodil sen tyckte Chrille jag skulle ringda till Förlossningen och sa vad jag kände.
Det gjorde jag och BM tyckte det va bra om jag kunde stanna hemma så länge som möjligt men ville jag fick jag självklart komma in så dom fick kontrollera mej. Men det ville jag inte för jag ville vara hemma jag va trött och ville sova och kände inte alls för att åka in dit då.

Så jag tog mitt täcke och gick ut och la mej i soffan.
Värkarna fortsatte men jag lyckades somna till mellan dom lite då och då så det blev åtminstonde nån minuters sömn. Chrille kom ut i mellan åt och frågade om vi skulle åka in men nä det ville jag inte alls göra för jag va trött och hade ont och orkade inte åka till nåt sjukhus minsan.
Tiden mellan värkarna kortades ner och helt plötsligt va det 5 minuter mellan.
Då han jag inte ens somna till mellan värkarna utan då låg jag mest och tittade på klockan och förberedde mig inför nästa värk med andningen.
Chrille ringde jobb och sa att han fick stanna hemma och jag ringde mamma då vi bestämt att hon skulle komma hit och fika, jag sa åt henne att jag hade ont och att hon inte behövde komma, men hon sa att det är kanske bäst ändå att jag kommer och hämtar hundarna.
Så mamma kom och TUUUR va det! Det va ett väldigt skönt stöd och hon satt här med mig från kl 10-14
hjälpte mig med andningen masserade min rygg när värkarna kom, gav mej dricka osv.
Och under tiden hann Chrille vila upp sej lite oxå då han inte heller fått sova något speciellt på natten.
TACK ÄLSKADE MAMMA! ♥
ca kl 14 hade jag så ont värkarna kom vid 3 minuters mellanrum och ibalnd med bara 1 minut i mellan.
Jag kräktes en del och vattnet gick.
Då orkade jag inte mer hemma.
Jag bad mamma ringa och fråga om vi kunde kunde om och det gick bra.
Chrille och jag satte oss i en bil och mamma körde efter i en bil.
Vi kom in till sjukhuset vid ca 14.30 tiden och fick lägga mej i en sal där på förlossningen.
Jag ville ha nån smärtlidring när vi kom in men dom ville först undersöka mej hur mycket jag va öppen.
4 cm va det öppet och jag fick ÄNTLIGEN LUSTGAS!
TACKA GUD för lustgas säger jag bara, det va det bästa jag hade fått på flera timmar då.
Jag kunde äntligen bara ligga och nästa halvvila igenom värkarna och det va en lättnad.
Ja det varade en stund i alla fall jag låg och tittade på klockan hon blev 4 och hon blev 5, jag fick mer och mer ont
sen tror jag dom höjde lustgasen något snäpp där efter sen har jag bara lite vaga minnen därifrån till klockan 21.30. Jag hade JÄVLIGT ont i alla fall och jag ville inte öppna mej helt så en av BM stod och tryckte och hade sej hur länge som helst kändes det som för att hon skulle försöka få bort den där kanten som va ivägen för att jag skulle vara fullt öppen. Jag vet inte men hon måste väl ha lyckats till slut. Vid 21.30 kom det in två super pigga och trevliga (även alla dom andra BM va jätte underbara!) BM dom tog i hand och tjoade skrattade och kom in som att jaja men detta har vi gjort 1000 gånger så nu kör vi på.
Läkaren hade då bestämt sig för att sätta sugklocka på lillan för mina krystvärkar hade börjat minska och lillans hjärtljud hade varit lite sisådär den sista tiden. Dom hade hållt på med massa blodprovstagningar och så, ja det va väl under tiden mellan 17- 21.30 dom va inne och kollade och satte även en elektrod på lillans huvud så dom skulle kunna mäta hjärtljudet bättre.
I alla fall sugklockan sattes dit och BM sa det kunde kännas lite, jag kände ingeting jag tänkte bara gör vad F*N ni vill med mig bara hon kommer ut snart.
Klockan blev 21.50 så sa läkaren nu satsar vi på att hon är ute innan klockan 22.
Trots inga krafter då jag sagt tidigare ta ut henne med kjesarsnitt gör nåt jag orkar inte mer jag kan inte mer.
Men då va det som att någon tog över min kropp och jag bara tänkte att nä NU ska hon ut.
Så när väl krystvärkarna kom så vad det bara att ge gärnet, jag hade krafter som va helt otroliga trots jag varit helt slut innan, Chrille satt vid min sida hela tiden och hjälpte mig med andningen samt när jag skulle ta ny luft mellan krystvärkarna. TACK MIN ÄLSKADE! Utan dej där hade det aldrig gått!

22.04 Kom vår älskade Matilda till världen vår efterlängtade underbar flicka som vi älskar mest av allt!
Hon var medtagen och fick hjälp med andningen längre bort i rummet där barnläkaren stod och tog emot henne.
Chrille stod där borta och tittade på henne, själv låg jag kvar på sängen och tittade bort, Chrille kom bort till mej och frågade
-Vad ska hon heta?
- Matilda för hon är verkligen en liten Matilda det va det första jag såg när hon kom ut.

Så på beräknad dag 14 Juli 2011 kom du till världen vår älskade Matilda!
3635g
50 cm lång
Aldeles ljuvlig, underbart fin!
Det bästa man någonsin kan få.

När jag tänker på dej och på allt vi gått igenom rinner mina tårar utan hejd.
Jag är din mamma och jag älskar dej av hela mitt hjärta!
Känslan är obeskrivlig hur LYCKLIG jag är med dej! ♥













Kommentarer
Lena

Så bra och fint skrivit... :) Kan tänka mig att det va kämpigt och att man kanske glömmer det mesta när man får den lilla i sin famn... :)

Jätte bra jobbat... :)

Lycka till nu och hoppas att man får se och träffa er alla 3 snart...

Kramizar i massor från oss...

2011-07-18 @ 13:01:47
tina

Så underbart.

Hon är jättefin och jätte grattis igen....



Det känns så otroligt långt borta för mig egentligen då jag knappt känner av någonting ännu.



2011-07-18 @ 14:45:33
URL: http://tiro.blogg.se/
Anonym

Tacka inte mig det var du som gjorde allt jobbet, stötta bara dig och Chrille. Ni klara det jättebra själva. Älskar dej lika mycket som du älskar din Matilda, så nu förstår du hur mycket det är:)

Kramis Mammi

2011-07-18 @ 15:47:16
Kikki

Vad underbart att läsa och vilket tur att ni slapp snitt! Njut av din söta lilla tjej!!

2011-07-18 @ 18:45:56
URL: http://theotilda.blogg.se/
Jessica Jönsson

Stort grattis =) . Skönt du slapp gå över tiden, punktlig liten tös de där ju :) . Och skönt att allt gick så himla fint. Kram

2011-07-18 @ 22:13:22
URL: http://jessicavarld.blogg.se/
tina

tog du inget annat än lustgas?

2011-07-21 @ 17:44:55
URL: http://tiro.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0