Slarvig!

Har precis rensat bland alla räkningar och papper här på skrivbordet.
Satt in i pärmar och dyligt. Snyggt & prydligt!

Nu ska jag bege mig ut i det fina vädret och tvätta min lille bil.
Det ska komma någon och titta på den i kväll så då får man ju snygga till den.

Japp nu e det dags.. orkar igentligen inte men jag måste..
Jag e så trött nu för tiden, kan bero på att jag slarvar med mina mediciner. =(
Måste skärpa till mej med det nu!
Jag medicinerar för jag har underprudoction av ett hormon som sköldkörtlen pruducerar.
Måste därför äta Levaxin för att tillsätta dessa hormoner.
Och nu har jag inte tagit som på ca 1 månad för jag SLARVAR.
Kanske därför jag é så deppig trött och hängig gämt!
Mina ögon vill knappt hålla sej vakna....
Det få bli Centan sen och hämta ut Levaxin så jag kan bli pigg igen.

 Lite info här nere om sjukdomen för er som är intresserade:







Hypotyreos- Brist på sköldkörtelhormon/Översikt

Allmänt

Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.

Den vanligaste orsaken till att man producerar för lite hormoner är att kroppens egna immunförsvar angriper sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör körtelvävnad. Andra orsaker kan till exempel vara att man haft en sjukdom i sköldkörteln eller hypofysen, graviditet, jodbrist eller en tidigare operation för struma.

Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än män. Det förekommer i alla åldrar, men oftast bland medelålders och äldre människor.

 


Symtom

Exempel på tidiga symtom på hypotyreos är

  • trötthet eller nedsatt ork
  • depression
  • koncentrationssvårigheter.

Exempel på senare symtom är

  • frusenhet
  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning
  • sämre minne

Om man haft sjukdomen under en längre tid utan att upptäcka den kan man bli svullen i ansiktet och få en mörkare röst.

 
Behandling

Den behandling man får mot hypotyreos består av sköldkörtelhormonet tyroxin i tablettform. Behandlingen är oftast livslång och syftar till att få ämnesomsättningen i balans. Under tiden måste man gå till läkaren regelbundet för att kontrollera sina värden med hjälp av blodprov.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0