Frontallobsdemens, Halka och en bitter Cathe!

Då va ännu en kväll avklarad! Nu börjar man känna sej lite mer varm i kläderna och börja få koll på var man har dom boende. Det är INGET lätt jobb jag gett mej in på men samtidigt är det det som är det roliga, jag älskar utmaningar och jag blir så peppad till att klara saker som i stort sätt är näst intill omöjliga- eller nä inte omöjliga men väldigt svåra.

Vårdtagarna jag har hand om har drabbats av en Demensjukdom som sitter i frontalloben.
Dettta innebär:

Symtomen vid frontallobsdemens kan sammanfattas med beteendestörningar, personlighetsförändringar och avvikelser från individens normala känslomässiga liv. Språkstörningarna tar sig uttryck i form av att man blir tystare och tystare. Däremot förblir minnet och orienteringsförmågan relativt intakta.
Tiden från ett insjuknande till att en korrekt diagnos ställs kan bli lång. Ofta har dessa patienter fått andra diagnoser innan den korrekta diagnosen slutligen ställs. De vanligaste diagnoserna som ofta först ställs är hypomani, depression eller schizofreni. I det diagnostiska arbetet krävs en omfattande anamnes, neuropsykologiska tester och hjärnfotografering.
Frontallobsdemens är en hjärnsjukdom och det är viktigt att rätt diagnos ställs, menar Ulla Passant. När det gäller behandlingen av dessa patienter finns det anledning att överväga farmakoterapi av symtom som depressivitet, aggressivitet, motorisk oro och hypersexualitet.



Vill ni läsa hela artiklen kan ni göra det  HÄR



Det hade börjat snöa när jag skulle köra hem och det va rejält halt ute.... men ingen tycks bry sej om det!
Jag blir så JÄVLA arg på bilister som inte kan hålla avstånd till framförvarande och betéer sig allmänt själviska i trafiken.
"Här kommer jag och JAG ska fram!" - Va faan tänker dom med IDIOTER borde fan få indragna körkort hela bunten!

På motorvägen körde jag i 70km/h och folk kör om i MINST 100km/h utan att blinka... längre fram stod polisen och vifta med armarna för att folk skulle sänka farten eftersom en bil hade snurrat på motorvägen och låg i diket. Men är det någon som bryr sig? IKKE! Ta och läs på ordet RESPEKT säger jag bara!
Grrrr... blir så förbannad på sånt.....

Nä nu får jg väl ta och lugna ner mig med en kopp Te!
Jag är ganska trött i knoppen efter jobbet, en kväll till i morgon. Sen ska jag gå på Demensutbildning Måndag & Tisdag.
Hoppas man lär sej en MASSA nyttigt som är till användning i jobbet! Kommer dock kännas skumt att gå i skolan igen!
Fast 120 högskolepoäng sitter ju inte fel! =)

Allt för ikväll!

KÖR FÖRSIKTIGT!!!!!!!!!! 


Kommentarer
Bella

Usch ja folk kör som galningar trots dåligt väder. Hoppas allt är bra annars med dej.

Själv e det bra. Jobbet har jag inte hört nåt ifrån ännu, men hoppas på denna veckan.

Hörs i veckan. PussKram

2009-02-22 @ 08:34:54
URL: http://bellakrille.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0