Trodde inte de va sant!

Är jag dum eller men detta trodde jag INTE!!!!!!!
Att man använde hundar som försöksdjur i Sverige!     
Usch va jag blev ledsen när jag såg detta i tidningen i morse........
                     










08:09 | fredag 12 mars 2010


Försöksdjur placeras i familjer










Det är oklart vad som kommer att hända med de hundar och andra försöksdjur som är knutna till Astra Zeneca i Lund. Hundarna kan komma att placeras i familjer, men det är inte helt enkelt.





- Det är ju två år tills dess. Vissa hundar som vi använder oss av här kommer inte att finnas kvar då. Men vill göra det så bra som möjligt för hundarna, säger Ann-Leena Mikiver, presschef på Astra Zeneca.

Förra veckan kom beskedet att Astra Zeneca i Lund läggs ner. Omkring 900 personer får gå. Frågan om vad som ska hända med de försöksdjur som finns på anläggningen är oklart. Bland annat har de 20-talet hundar som företaget har engagerat djurvänner. Det kan bli aktuellt att hundarna får flytta med till anläggningen i Mölndal. Men hundarna kan också komma att placeras ut i familjer.

- Men det är inte helt enkelt. De här hundarna är vana vid att leva i flock. De är ovana vid människor i vanliga sammanhang. De är inte heller rumsrena, säger Ann-Leena Mikiver.

På Astra Zeneca finns också ett stort antal gnagare.







Kommentarer
Therese

Precis=) Jo, det är bra här med=)

2010-03-12 @ 14:59:07
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/
Anonym

Ta dej inte an en av dessa hundar bara. Du mitt lilla kärlekshjärta. Mam

2010-03-12 @ 15:27:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0