Funderat kring detta!? Här kommer fakta!

Sola under graviditeten?

iStock_000011987746XSmallNu när det är sommar så vill man ju ut och njuta i solen, och kanske sola och skaffa sig lite färg, men hur är det under graviditeten, är det farligt för fostret eller för dig att sola under gravditeten? Frågetecknen är många, men i denna artikel försöker vi reda ut begreppen åt dig.

 

Att sola är i sig inte farligt för fostret då det ligger väl skyddat inne i din livmoder och påverkas inte direkt vare sig av UV-strålning eller värme. Däremot har du som gravid ofta en kroppstemperatur som ligger c:a en halv grad över din vanliga, och därför kan du som gravid vara känsligare för höga temperaturer. Därför kan det vara en god ide att ta det försiktigt med solandet och att undvika att steka sig under de intensivaste timmarna mitt på dagen, samt att svalka sig regelbundet och att dricka rikligt.

 

Pigmentfläckar

Under graviditeten har man ökade nivåer av homoner som gör att man lättare får en ökad pigmentering av huden. Vid solande finns det därför en risk att oregelbundna fläckar med ökad pigmentering uppstår, och dessa kan ofta kvarstå även efter graviditeten. Detta är en anledning till att ta det försiktigt med solandet under graviditeten, vilket gäller även solariesolande.

 

Folsyra och solande

UV-strålning bryter ner folsyra, ett ämne som är särskilt viktigt för fostret under de första 12 veckorna. Det finns forsningsresultat som indikerar att intensivt solande i början av graviditeten ökar risken för folsyrebrist och därmed risken för neuralrörsdefekter. Denna forskning är dock i sin inledningsfas och mer forskning behövs innan man kan med säkerhet säga hur stor risken är.

 

Det kan dock vara en god ide att sola mycket restriktivt de första 12 veckorna av graviditeten. Därefter bör riskerna för just folsyrebrist vara minimala.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att under de 12 första veckorna bör man minimera sitt solande till kortare stunder, därefter kan man sola mer som vanligt, men var uppmärksam på att kyla av dig och att dricka mycket vatten. Om du verkar ha lätt för att få pigmentfläckar bör du kanske avstå solande under graviditeten för att inte dra på dig permanenta pigmentfläckar.



Kommentarer
tina

Nu sa ju inte barnmorskan att jag inte fick gå upp mer än 10kg. Utan vad hon menade va att nya studier visade att en "normal" graviditet, det vill säga bebis moderkaka fostervatten m.m bara väger ca 10kg. Innan har dem väl sagt några kg mer. Men självklart kan man gå upp mer ändå. Hon menade bara att man skulle tänka på vad man stoppade i sig och att man åt en bra och välbalanserad kost. Och att man inte trycker i sig massa onödiga saker. För bebisen behöver det inte ändå. Men vikt besatt som jag är tar jag det som ett "misslyckande" att jag inte kommer lyckas hålla mig under det. Vätskan som jag kommer få i sommar vet jag ju att den kommer försvinna direkt men allt annat är jag ju så livrädd för att jag kommer bli fast med för alltid.

2011-05-02 @ 14:58:36
URL: http://tiro.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0